Burma Parliment
စစ္အစိုးရေခတ္က black list ေခၚ အမည္မည္းစာရင္းထဲမွာ ထည့္ထားသူ ၆၀၀၀ ေက်ာ္ထဲက ၂၀၀၀ ေက်ာ္ကို စာရင္းက ပယ္ဖ်က္လိုက္ေၾကာင္း လြန္ခဲ့တဲ့
လေႏွာင္းပိုင္းက အစိုးရက ေၾကညာပါတယ္။ မိမိလက္လွမ္းမမီွတဲ့
ႏိုင္ငံျခားေနပုဂၢိဳလ္ေတြကို အမည္မည္းစာရင္းမွာ ထည့္သြင္းတာ
စစ္ေထာက္လွမ္းေရးဌာနရဲ ႔ အလုပ္တခု ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္အစိုးရေခတ္က
ဖိႏိွပ္ညႇဥ္းပမ္းေရး ယႏၱယားထဲမွာ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးဟာ အဓိကပါဝင္ပါတယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္း ခါးပိုက္ေဆာင္တပ္အျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့တဲ့
ေထာက္လွမ္းေရးဟာ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညႊန္႔ျပဳတ္သြားတဲ့အထိ
စစ္တပ္ႏိုင္ငံေရးမွာ အခ်က္အျခာေနရာက ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။
ျပည္တြင္းမွာလည္း ေထာက္လွမ္းေရးက ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး စာရင္းလုပ္ထားတာမ်ဳိး ရွိပါတယ္။ ဥပမာ အာဂတိလုိက္စားသူေတြကို စာရင္းလုပ္ထားၿပီးေတာ့ လိုအပ္သလို ျဖုတ္ထုတ္ဖမ္းဆီးတာမ်ဳိးေတြ လုပ္တတ္ပါတယ္။ အစိုးရလုပ္မယ့္လူကို ႏုိင္ငံေရးကင္းရွင္းေၾကာင္း ေထာက္လွမ္းေရးက စစ္ေဆးေလ့ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ MIS ေထာက္လွမ္းေရးေနရာမွာ MAS စစ္ဖက္ဆုိင္ရာ လံုၿခံဳေရးဆိုတဲ့ စရဖအဖြဲ႔အျဖစ္ ေပၚထြက္လာပါတယ္။ စရဖ ကလည္း စာရင္းျပဳစုေၾကာင္း သိရပါတယ္။
ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေရးနဲ႔ စစ္ဖက္လံုၿခံဳေရးဟာ သဘာဝခ်င္း ကြဲျပားပါတယ္။ ဒီမုိကေရစီ က်င့္စဥ္မွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေလးစားမႈ၊ သိသာျမင္သာမႈ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ေဖာ္ျပမႈ စတာေတြဟာ အေရးႀကီးၿပီး စစ္ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးမွာေတာ့ လ်ွဳိ ႔ဝွက္မႈဟာ အဓိကျဖစ္ပါတယ္။ လွ်ဳိ ႔ဝွက္ႏိုင္မွသာ လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝါရင့္ ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ ႏိုင္ငံေတာ္လံုၿခံုေရးအတြက္ ေထာက္လွမ္းေရးကို အသံုးျပဳသလို ျမန္မာျပည္အပါအဝင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးစ ႏိုင္ငံတခ်ဳိ ႔မွာ အာဏာတည္ၿမဲေရးအတြက္ အသံုးျပဳၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေရး ႀကိဳးပမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ေထာက္လွမ္းေရးကို ျပဳျပင္ဖို႔ပါ ႀကိဳးပမ္းၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ လူတစုကို အက်ဳိးျပဳမဲ့အစား တျပည္လံုးကို အက်ဳိးျပဳေစရမယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္လာၾကတာကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ေထာက္လွမ္းေရး သို႔မဟုတ္ လံုၿခံဳေရးဌာန အနည္းဆံုးတခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံက ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံက ေထာက္လွမ္းေရးဟာ ဆီနဲ႔ေရလို ကြာျခားပါတယ္။ ေထာက္လွမ္းေရး ထိေရာက္ဖို႔အတြက္ လွ်ဳိ ႔ဝွက္မႈဟာ အဓိကက်ေပမယ့္ ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံမွာ တာဝန္ယူမႈနဲ႔ သိသာျမင္သာမႈရွိတာ ျမင္ရပါတယ္။ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံမွာေတာ့ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးဌာနဟာ လွ်ဳိ ႔ဝွက္အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ၿပီး အာဏာရအစိုးရကို ကာကြယ္တဲ့ ဖိႏိွပ္ေရးယႏၱယားျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာရွင္စနစ္က ဒီမိုကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးကို ဒီမိုကေရစီနည္းနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ လုိပါတယ္။ ဥပေဒစည္းကမ္းနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ ေထာက္လွမ္းေရးဟာ အၾကမ္းဖက္သမားရန္ကို ကာကြယ္ႏိုင္ေၾကာင္း အေမရိကန္ နဲ႔ ၿဗိတိန္က သက္ေသျပေနပါတယ္။
အာဏာတည္ၿမဲဖို႔ ေထာက္လွမ္းေရးကို အားကိုးခဲ့တဲ့ ဘရားဇီးနဲ႔ ရိုေမနီယာမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ လ်ွဳိ ႔ဝွက္တဲ့အဖြဲ႔အစည္းကို လႊတ္ေတာ္က ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒေတြကို ျပဌာန္းဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးအဖြဲ႔ေတြ ဥပေဒမဲ့ ထင္သလို မလုပ္ႏိုင္ေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္နဲ႔ စစ္ေထာက္လွမ္းေရး ႀကီးစိုးတာေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘာႏိုင္ငံေရးစနစ္ကိုမွ တည္ေဆာက္လို႔မရခဲ့တာ ျဖစ္တယ္လို႔ သံုးသပ္သူေတြ ရွိပါတယ္။ ဥပေဒ ျပဌာန္းေပမယ့္ အာဂတိလိုက္စားမႈေတြ ရွိေနေသးတာေၾကာင့္ အေစာပိုင္းမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ခက္ခဲတတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရရွည္မွာ ဝန္းထမ္းပီသၿပီး အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာနဲ႔ ဆက္သြယ္ႏိုင္တဲ့ အဆင့္အတန္းရွိတဲ့ ေထာက္လွမ္းေရးအမႈထမ္းေတြ ေပၚထြက္လာတာကို ဘရားဇီး နဲ႔ ရုိေမနီးယား ႏိုင္ငံေတြမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစ ႏိုင္ငံနဲ႔ ဝါရင့္ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံမွာ လံုၿခံဳေရးကိစၥကို ဘယ္သူ ဆံုးျဖတ္သလဲဆိုတာကိုၾကည့္ရင္ အစိုးရနဲ႔ စစ္တပ္ရဲ ႔ ဆက္ဆံေရးကို အကဲခတ္ႏိုင္ပါတယ္။ အာဏာရွင္စနစ္ကို ေက်ာ္ျဖတ္လာတဲ့ ႏိုင္ငံမွာ လံုၿခံဳေရးအဖြဲ႔အစည္းကို စစ္တပ္က ဆက္လက္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာဟာ ဒီမုိကေရစီမက်င့္သံုးႏိုင္ေသးတာကို ျပသရာေရာက္ပါတယ္။ လံုၿခံဳေရးလမ္းစဥ္ ခ်မွတ္ရာမွာလည္း အရပ္သားအစိုးရ ၾသဇာရွိလာၿပီး စစ္တပ္က နာခံလာရင္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းဖို႔ အလားအလာေကာင္းၿပီလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လံုၿခံဳေရးကို စစ္တပ္က ႀကိဳးကိုင္တာဟာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္သစ္ရဲ ႔ ခ်ဳိ ႔ယြင္းခ်က္နဲ႔ အားနည္းခ်က္ကို ျပသရာေရာက္တယ္လို႔လည္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရာမွာ ဖိနွိပ္ညဥ္းပမ္းမႈမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဆက္လက္အမႈထမ္းေနတာေၾကာင့္ ျပႆနာျဖစ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္ရဲ ႔ အားသာခ်က္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညႊန္႔လက္ထက္က ေထာက္လွမ္းေရးအားလံုးလိုလို အျဖဳတ္ခံရတဲ့အထဲမွာ ပါသြားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးအဖြဲ႔သစ္ကို ဥပေဒေဘာင္အတြင္း ဆြဲသြင္းၿပီး စည္းမ်ဥ္းဥပေဒအရ ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ အခြင့္လမ္းသင့္ေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ရပါတယ္။
ျပည္တြင္းမွာလည္း ေထာက္လွမ္းေရးက ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး စာရင္းလုပ္ထားတာမ်ဳိး ရွိပါတယ္။ ဥပမာ အာဂတိလုိက္စားသူေတြကို စာရင္းလုပ္ထားၿပီးေတာ့ လိုအပ္သလို ျဖုတ္ထုတ္ဖမ္းဆီးတာမ်ဳိးေတြ လုပ္တတ္ပါတယ္။ အစိုးရလုပ္မယ့္လူကို ႏုိင္ငံေရးကင္းရွင္းေၾကာင္း ေထာက္လွမ္းေရးက စစ္ေဆးေလ့ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ MIS ေထာက္လွမ္းေရးေနရာမွာ MAS စစ္ဖက္ဆုိင္ရာ လံုၿခံဳေရးဆိုတဲ့ စရဖအဖြဲ႔အျဖစ္ ေပၚထြက္လာပါတယ္။ စရဖ ကလည္း စာရင္းျပဳစုေၾကာင္း သိရပါတယ္။
ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေရးနဲ႔ စစ္ဖက္လံုၿခံဳေရးဟာ သဘာဝခ်င္း ကြဲျပားပါတယ္။ ဒီမုိကေရစီ က်င့္စဥ္မွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေလးစားမႈ၊ သိသာျမင္သာမႈ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ေဖာ္ျပမႈ စတာေတြဟာ အေရးႀကီးၿပီး စစ္ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးမွာေတာ့ လ်ွဳိ ႔ဝွက္မႈဟာ အဓိကျဖစ္ပါတယ္။ လွ်ဳိ ႔ဝွက္ႏိုင္မွသာ လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝါရင့္ ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ ႏိုင္ငံေတာ္လံုၿခံုေရးအတြက္ ေထာက္လွမ္းေရးကို အသံုးျပဳသလို ျမန္မာျပည္အပါအဝင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးစ ႏိုင္ငံတခ်ဳိ ႔မွာ အာဏာတည္ၿမဲေရးအတြက္ အသံုးျပဳၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေရး ႀကိဳးပမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ေထာက္လွမ္းေရးကို ျပဳျပင္ဖို႔ပါ ႀကိဳးပမ္းၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ လူတစုကို အက်ဳိးျပဳမဲ့အစား တျပည္လံုးကို အက်ဳိးျပဳေစရမယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္လာၾကတာကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ေထာက္လွမ္းေရး သို႔မဟုတ္ လံုၿခံဳေရးဌာန အနည္းဆံုးတခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံက ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံက ေထာက္လွမ္းေရးဟာ ဆီနဲ႔ေရလို ကြာျခားပါတယ္။ ေထာက္လွမ္းေရး ထိေရာက္ဖို႔အတြက္ လွ်ဳိ ႔ဝွက္မႈဟာ အဓိကက်ေပမယ့္ ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံမွာ တာဝန္ယူမႈနဲ႔ သိသာျမင္သာမႈရွိတာ ျမင္ရပါတယ္။ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံမွာေတာ့ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးဌာနဟာ လွ်ဳိ ႔ဝွက္အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ၿပီး အာဏာရအစိုးရကို ကာကြယ္တဲ့ ဖိႏိွပ္ေရးယႏၱယားျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာရွင္စနစ္က ဒီမိုကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးကို ဒီမိုကေရစီနည္းနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ လုိပါတယ္။ ဥပေဒစည္းကမ္းနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ ေထာက္လွမ္းေရးဟာ အၾကမ္းဖက္သမားရန္ကို ကာကြယ္ႏိုင္ေၾကာင္း အေမရိကန္ နဲ႔ ၿဗိတိန္က သက္ေသျပေနပါတယ္။
အာဏာတည္ၿမဲဖို႔ ေထာက္လွမ္းေရးကို အားကိုးခဲ့တဲ့ ဘရားဇီးနဲ႔ ရိုေမနီယာမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ လ်ွဳိ ႔ဝွက္တဲ့အဖြဲ႔အစည္းကို လႊတ္ေတာ္က ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒေတြကို ျပဌာန္းဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးအဖြဲ႔ေတြ ဥပေဒမဲ့ ထင္သလို မလုပ္ႏိုင္ေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္နဲ႔ စစ္ေထာက္လွမ္းေရး ႀကီးစိုးတာေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘာႏိုင္ငံေရးစနစ္ကိုမွ တည္ေဆာက္လို႔မရခဲ့တာ ျဖစ္တယ္လို႔ သံုးသပ္သူေတြ ရွိပါတယ္။ ဥပေဒ ျပဌာန္းေပမယ့္ အာဂတိလိုက္စားမႈေတြ ရွိေနေသးတာေၾကာင့္ အေစာပိုင္းမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ခက္ခဲတတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရရွည္မွာ ဝန္းထမ္းပီသၿပီး အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာနဲ႔ ဆက္သြယ္ႏိုင္တဲ့ အဆင့္အတန္းရွိတဲ့ ေထာက္လွမ္းေရးအမႈထမ္းေတြ ေပၚထြက္လာတာကို ဘရားဇီး နဲ႔ ရုိေမနီးယား ႏိုင္ငံေတြမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစ ႏိုင္ငံနဲ႔ ဝါရင့္ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံမွာ လံုၿခံဳေရးကိစၥကို ဘယ္သူ ဆံုးျဖတ္သလဲဆိုတာကိုၾကည့္ရင္ အစိုးရနဲ႔ စစ္တပ္ရဲ ႔ ဆက္ဆံေရးကို အကဲခတ္ႏိုင္ပါတယ္။ အာဏာရွင္စနစ္ကို ေက်ာ္ျဖတ္လာတဲ့ ႏိုင္ငံမွာ လံုၿခံဳေရးအဖြဲ႔အစည္းကို စစ္တပ္က ဆက္လက္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာဟာ ဒီမုိကေရစီမက်င့္သံုးႏိုင္ေသးတာကို ျပသရာေရာက္ပါတယ္။ လံုၿခံဳေရးလမ္းစဥ္ ခ်မွတ္ရာမွာလည္း အရပ္သားအစိုးရ ၾသဇာရွိလာၿပီး စစ္တပ္က နာခံလာရင္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းဖို႔ အလားအလာေကာင္းၿပီလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လံုၿခံဳေရးကို စစ္တပ္က ႀကိဳးကိုင္တာဟာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္သစ္ရဲ ႔ ခ်ဳိ ႔ယြင္းခ်က္နဲ႔ အားနည္းခ်က္ကို ျပသရာေရာက္တယ္လို႔လည္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရာမွာ ဖိနွိပ္ညဥ္းပမ္းမႈမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဆက္လက္အမႈထမ္းေနတာေၾကာင့္ ျပႆနာျဖစ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္ရဲ ႔ အားသာခ်က္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညႊန္႔လက္ထက္က ေထာက္လွမ္းေရးအားလံုးလိုလို အျဖဳတ္ခံရတဲ့အထဲမွာ ပါသြားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရးအဖြဲ႔သစ္ကို ဥပေဒေဘာင္အတြင္း ဆြဲသြင္းၿပီး စည္းမ်ဥ္းဥပေဒအရ ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ အခြင့္လမ္းသင့္ေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ရပါတယ္။
No comments:
Post a Comment