Friday, August 10, 2012

ျမန္မာ့လူမူ/စီးပြားေရးဘ၀ တိုးတက္ေရးအတြက္ ေမာင္းနွင္အားတစ္ရပ္



ယေန ့ျမန္မာနိုင္ငံနွင့္ပတ္သက္၍ ကမၻာနွင့္ျမန္မာနိုင္ငံတစ္၀ွန္းတြင္ (Reform) ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ဆိုေသာ စကားရပ္ကို က်ယ္က်ယ္လြင့္လြင့္ၾကားသိေနရေပသည္။ ကုလသမဂၢနွင့္ ဒီမိုကေရစီနုိင္ငံၾကီးမ်ားမွ လည္း ျမန္မာနိုင္ငံ၏ အစိုးရနွင့္ အာဏာရပါတီ အသိုင္းအ၀န္းအားျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမူမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ တိုက္တြန္းလ်က္ရွိပါသည္။ ျပည္တြင္းရွိ ပညာရွင္မ်ား၊ နိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားအေနျဖင့္လည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို တိုက္တြန္းလ်က္ရွိပါသည္။ ျပီးခဲ့သည့္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ၏ ရလဒ္အရ NLD မွ အျပတ္ အသတ္အနိုင္ ရရွိသြားခဲ့ရာ ၄င္းၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ လူထုဆႏၵသေဘာထား စစ္တမ္းအစစ္ အမွန္ (Public Opinion Poll) ျဖစ္သျဖင့္ လက္ရွိအစိုးရနွင့္ အာဏာရပါတီ အေနျဖင့္လည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေ၇း ကို ေဆာင္ရြက္ၾကလိမ့္မည္ဟု ယူဆပါသည္။
         ဤတြင္ နုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမူေရး က႑ၾကီး (၃)ခု ရွိသျဖင့္ ဘယ္အရာကို အဓိက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ၾကမည္နည္းဟု ေမးရန္လိုလာပါသည္။ လူမူေရးက႑ကေတာ့ အစိုးရနွင့္ တိုက္ရိုက္ပတ္သက္ျခင္းမရွိပါ။ ေကာင္းမြန္ေသာ ယဥ္ေက်းမူဓေလ့စရိုက္ လကၡဏာမ်ား ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ အစိုးရမွ တုိက္တြန္းအားေပးျပီး ဦးေဆာင္မူျဖင့္ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးမွ ၀ိုင္း၀န္းလုပ္ေဆာင္ၾကရပါမည္။ စီးပြားေရး က႑ကေတာ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးမူကို ခ်မွတ္ျပီး က်င့္သံုးလာခဲ့သည္မွာ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းက စ၍ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ  ့ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားကေတာ့ လုပ္ေပးရပါမည္။
         နုိင္ငံေရးက႑တြင္ေတာ့ စစ္ေရး၊ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရား၊ နုိင္ငံေ၇းစနစ္ဟူ၍ က႑(၃) ခု ကိုေတာ့ အၾကမ္းဖ်ဥ္းခြဲလိုပါသည္။ နုိင္ငံေရးစနစ္က႑ကေတာ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမူၾကီး တစ္ခုကို ေအာင္ျမင္စြာေက်ာ္၍ ဒီမိုကေရစီစည္း၀ိုင္းအတြင္းသို ့ ၀င္ေ၇ာက္ခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။
         အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားမွာ အုပ္ခ်ဳပ္မူ႑တြင္ အေရးၾကီးဆံုးျဖစ္ျပီး က႑အားလံုးတြင္လည္း အေရးၾကီးဆံုးဟုဆိုေကာင္းဆိုနိုင္ပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေ၇း၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး အာဏာ(၃) ရပ္အနက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာမွာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မူ အ၇ွိဆံုးျဖစ္၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေ၇းအာဏာ၏ အၾကီးအကဲသည္ နုိင္ငံေတာ္၏ အၾကီးျမင့္ဆံုးအထြတ္အထိပ္ ပုဂၢိဳလ္ သမၼတလည္း ျဖစ္ေနပါသည္။ သိုျဖစ္၍ နိုင္ငံသား/နိုင္ငံျခားသား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အပါအ၀င္ ျပည္သူ တစ္ရပ္လံုးမွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး က႑တြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲျခင္းအားျဖင့္ မည္သို ့ေသာ ရလဒ္ကို ေမ်ွာ္မွန္းၾကသနည္းဟု ဆိုလ်ွင္ ေအာက္ပါရလဒ္ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ယူဆပါသည္။
         အဂတိတရားကင္းရွင္းျပီး ေကာင္းေသာ လူမူစီးပြား၀န္းက်င္ အေျခအေနကို ဖန္တီးေပးနိုင္သည့္ ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေ၇းစနစ္။
         တကယ္ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုသည္မွာ ၀န္ေဆာင္မူ (Service) တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ (Readers Digest) မဂၢဇင္းတစ္အုပ္တြင္ ဖတ္မိသည္မွာ ‘အေကာင္းဆံုး၀န္ေဆာင္မူ ့ဆိုသည္မွာ ေတာင္းဆိုမူ တစ္ခုအား တစ္ေနရာတည္းတြင္ ျဖစ္နုိင္သမ်ွ အစြမ္းကုန္ေဆာင္ရြက္ ေပးလိုက္ျခင္း ‘ ဟု အဓိပ္ပါယ္ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ျဖစ္နိုင္သမ်ွ တစ္ထုိင္တည္း တစ္ေနရာတည္း ဆံုးျဖတ္ေပးျခင္း / ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
         သို ့ျဖစ္ပါ၍ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး (Reform) ဟု ဆိုသည့္အခါ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက႑ကို အဓိက ေဆြးေႏြးရန္ျဖစ္လာသည့္ နည္းတူ ဘာကိုျပင္ၾကမလဲ၊ ဘာေတြျဖစ္ခဲ့ၾကသလဲဆိုတာ အေရးၾကီးလာပါသည္။
         (၁၉၈၈) ခုနွစ္တစ္၀ိုက္ တိုင္းျပည္၏ စီးပြားေရးခ်ြတ္ခ်ံဳက်လာခ်ိန္တြင္ ျမန္မာ့နုိင္ငံေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ေခာတ္စားလာေသာ စကားတစ္ရပ္ ရွိပါသည္။ ထိုစကားရပ္မွာ ‘ လူၾကီးေတြ အေနနဲ ့ အျဖစ္မွန္းကို မသိဘူး၊ ေအာက္က အမွန္ အတုိင္းမတင္ျပ၊ မေျပာၾကဘူး၊ လူၾကီးကို ၀ိုင္းညာေနၾကတယ္ ‘ ဆိုေသာ စကားရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစကားအံုးကို က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္ ့စတင္ သံုးစြဲသည့္ ခုနွစ္အား အတိအက် မသိရေသာ္လည္း ေသခ်ာသည္မွာ (၁၉၈၈)ခုနွစ္ အေရးအခင္းမတိုင္မီ ကာလအတြင္းတြင္ ထိုစကားရပ္ကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္သံုးစြဲလ်က္ရွိပါသည္။ ထိုစကားရပ္၏ ေနာက္ဆက္တြဲ အဓိပ္ပါယ္မွာ ‘ အေျခအေနမွန္ကို လူၾကီးက မသိေတာ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္လြဲျပီး ယခုလို ဆံုးရံူးမူေတြနဲ ့ ၾကံဳရသည္ ‘ ဆိုေသာ အဓိပ္ပါယ္ျဖစ္ ပါသည္။
တနည္းဆိုရေသာ္ မေအာင္ျမင္ေသာ အၾကီးအကဲမ်ားအေနျဖင့္ မိမိကိုယ္တုိင္တာ၀န္မယူဘဲ လက္ေအာက္ ေခါင္းေဆာင္ငယ္မ်ား (Subordinate Lieutenants) သို ့ အျပစ္ပံုခ်လိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ “ လူၾကီးကို အျဖစ္မွန္အား မတင္ျပသျဖင့္ လူၾကီးမွ အေျခအေနမွန္ကို မဆံုးျဖတ္နုိင္တာေပ့ါ’  ‘ မတင္ျပၾကဘူးေလ “ စသျဖင့္ အခ်ိဳ ့ကေျပာၾကပါသည္။ သို ့ေသာ္ က်ြန္ေတာ္တို ့ နုိင္ငံတြင္ အမ်ားစုမွာ ဗုဒၼ ဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ဗုဒၼ၏ ေတြးေခၚ ေျမာ္ျမင္မူ  ဒႆနမွာ အခ်ဳပ္အားျဖင္ ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္သည္ ဆိုျခင္းပင္။ ကေလးဘ၀ကာလပင္ က်ြန္ေတာ္တို ့ ထိုဒႆနကို ‘ ေပါက္ပင္ဘာေၾကာင့္ကိုင္းရတယ္။ ဗ်ိဳင္းနားလို ့ ကိုင္းရတယ္။’ ဟူေသာ ကဗ်ားေလးျဖင့္ သိခဲ့ရပါသည္။ လက္ေအာက္မွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနျဖင့္ ‘ လူၾကီးကို ဘာေၾကာင့္ အမွန္အတုိင္းမတင္ျပၾကသလဲ’ ဆိုသည့္ ဘာေၾကာင့္ Why  ဆိုသည့္ စကားလံုးကို ဆက္တုိက္ သံုးကာအေျဖရွာသြားရပါမည္။ အျဖစ္မွန္ကို မတင္ျပရဲသျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာဆန္းစစ္ျခင္းမရွိဘဲ လူၾကီးမ်ား၏ ခရီးစဥ္မွတ္တမ္းေခၚ Tour Notes မ်ားျဖင့္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားအေပၚ မလြန္ဆန္ရဲသျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဖြံ ့ျဖိဳးေရးအစီအစဥ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရာမွ တုိင္းျပည္၏ ဘ႑ာေငြ အမ်ားအျပား အလဟႆ ျဖစ္ခဲ့ရျခင္းမ်ားကို လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးခ်က္မွတစ္ဆင့္ လည္းေကာင္း၊ လက္ေတြ ့ျဖစ္ရပ္မ်ားအရ လည္းေကာင္းသိရွိရပါသည္။ သို ့ေသာ္ ထုိသို ့တင္ျပသျဖင့္ တပ္မေတာ္အစိုးရ လက္ထက္နွင့္ ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီလက္ထက္ လုပ္ခဲ့သမ်ွ အားလံုးမေကာင္းဟု မဆိုလိုပါ။ တခ်ိဳ ့လည္း ေကာင္းပါသည္။ က်ြန္ေတာ္တို ့ ယေန ့သံုးစြဲေနေသာ ရန္ကုန္ - ေနျပည္ေတာ္ - မႏၱေလး လမ္းမၾကီးအား စတင္ေဖာက္လုပ္စဥ္က အပိုလုပ္ငန္းတစ္ခု ခမ္းနားၾကီးက်ယ္မူကို ျပလိုေသာ လုပ္ငန္း စီမံခ်က္ (Project) တစ္ခုဟု အမ်ားက ယူဆၾကေသာ္လည္းယခုျပီးစီးသည့္ အခါ အလြန္တရာ အသံုး၀င္ေၾကာင္းကို မည္သူမ်ွ မျငင္းနိုင္ပါ။
         တစ္ခ်ိဳ ့လည္း ေကာင္းေတာ့ေကာင္းသည္ အခ်ိန္မတန္ေသးပါ။ တစ္ခ်ိဳ ့လည္း ေကာင္းေတာ့ေကာင္းသည္ လိုအပ္ခ်က္မဟုတ္ပါ။ လုပ္ငန္း စီမံခ်က္မ်ားမွာ ျပည္သူ ့ဘ႑ာေငြျဖစ္သျဖင့္ အလဟႆမျဖစ္ေလ ေကာင္းေလျဖစ္ပါသည္။ ဘ႑ာေငြအလဟႆ ဆံုးရံူးမူ ့မ်ားသည္ အမ်ားအားျဖင့္ အထက္သို ့ျပန္လည္ မတင္ျပရဲမူ၏ ဆိုးက်ိဳးရလဒ္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
         နိုင္ငံေတာ္ အစိုးရထိပ္ပိုင္းမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ ေအာက္ေျခမွ ျပန္လည္တင္ျပရဲေစရန္ ပတ္၀န္းက်င္ တစ္ခုကို ဖန္တီးေပးရသည္။ ေအာက္ေျခယႏၱရားမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားကို ေျပာဆိုတင္ျပရဲေစရန္ အတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲနိုင္ေစရန္ ပတ္၀န္းက်င္အသစ္ကို ဖန္တီးေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းပတ္၀န္းက်င္ မရရွိဘဲ မဖန္တီးဘဲ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ထိေရာက္ေအာင္ေဆာင္ရြက္နုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ပတ္၀န္းက်င္ အသစ္တြင္ ပါ၀င္ရမည့္ အခ်က္မွာ
         ၁။ အဆင့္လိုက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားအား ဥပေဒနွင့္အညီ သတ္မွတ္ေပးျခင္း။
         ၂။ အဆင့္(Level) တိုင္းတြင္ ( Principle သို ့မဟုတ္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒ) လႊမ္းမိုးေစျခင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ တစ္ဦးတည္းထံတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အားလံုးအပ္နွံမည့္အစား Balance of Power ျဖစ္ေစျခင္းျဖင့္ အလႊာလိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံ၀န္ထမ္းမ်ားကို လူ ့ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာ ရပ္တည္ေစနုိင္ျခင္း ( Keeping of Dignity and honour) နွင့္ မိမိကိုယ္တုိင္ ဂုဏ္ယူေစတက္ျခင္း၊ အာဏာအလြဲသံုးစားမူ ( Abuse of Power) ကို တားဆီးနိုင္ျခင္း။
         ၃။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ လူမူဘ၀ လံုျခံမူ ( Social Security) အား လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ အဆံုးျဖတ္ေပၚတြင္ မမွီတည္ေစဘဲ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒ အေပၚတြင္ မီွတည္ေစျခင္းျဖင့္ အေၾကာင္းတရား ေပ်ာက္ကြယ္ကာ အုပ္ခ်ဳပ္သူနွင့္ အခ်ဳပ္ခံ အၾကား ေလးစားမူ နွင့္ အျပန္အလွန္ ဒြန္တြဲရွင္သန္မူ  ျဖစ္ထြန္းေရး။
         ထို ့ေနာက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမူကို ေဆာင္ရြက္သည့္အခါ ေအာက္ပါလုပ္ခန္းစဥ္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရန္
လုိပါသည္။
         ၁။ Decentralization ေခၚ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မူ ေျဖေလ်ာ့ေရး။
         ၂။ ျပည္သူမ်ားအား ဖိနွိပ္မူျဖစ္ေစသည့္ ဥပေဒမ်ား၊ လူထုအား ေျဖေလ်ာ့ေပးလိုသူ တာ၀န္ရွိသူ အဆင့့္ဆင့္အား မလိုလ်ွင္ မလိုသလို ပစ္မလြဲ အေရးယူနုိင္သည့္ အေထြေထြ ျပဌာန္းခ်က္ ဥပေဒမ်ားအား ဖ်က္သိမ္းေပးျခင္း။
         ၃။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားအား အလြန္ၾကီးသည့္ အေနအထားမွ ေသးငယ္၍ စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္၀သည့္
ယႏၱရားတစ္ခုအျဖစ္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး။
         ၄။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ၀န္းထမ္းေကဒါမ်ား ေမြးျမဴျခင္း။
         Decentralication  ေခၚ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မူ ေျဖေလ်ာ့ေရး။
        Decentralization လုပ္သည္နွင့္ တစ္ျပိဳင္နက္ လက္ေအာက္အရာရွိမ်ားမွ စီမံခန္ ့ခြဲမူ၊ ဆံုးျဖတ္မူမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္လာပါသည္။ ၄င္းတို ့၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားအား သက္ဆုိင္ရာဌာနအလိုက္ ရံုးတြင္းအမိန္ ့မ်ား၊ ဌာနတြင္း အမိန္ ့မ်ား ထုတ္ျပန္၍ လည္းေကာင္း သတ္မွတ္ေပးရပါသည္။
         ဗဟိုအပါအ၀င္ အဆင့္ျမင့္စီမံခန္ ့ခြဲေရး အာဏာပိုင္မ်ားအေနျဖင့္ အေသးစိတ္မ်ားကို ၀င္ေရာက္၍ စြတ္က္ရန္မသင့္ပါ။ ‘ ေအာက္္အေျခအထိ ဆင္း၍ ကြပ္ကဲရန္ ‘ ဆိုသည္မွာ ‘ အလုပ္တာ၀န္ခြဲေ၀ လုပ္ကိုင္မူနွင့္ အဆင့္ဆင့္ ကြပ္ကဲမူ ( Chain of command) ကို နားမလည္၍သာ ျဖစ္ပါသည္။ နုိင္ငံေတာ္၏ အၾကီးဆံုးေသာ
Policy Makers မ်ားအေနျဖင့္ အေသးစိတ္မ်ား In details တြင္ မနွစ္ျမဳပ္သင့္ပါ။ အစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ အေသးစိတ္ ကိစၥမ်ားကို ေအာက္ေျခမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားနွင့္ Decentralization  လုပ္ကာလႊဲေပးရပါမည္။ Policy Maker ေခၚ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္သူ မ်ားအေနနွင့္ အေသးစိတ္မ်ားတြင္ မနစ္ျမဳပ္ဘဲ စဥ္းစားခ်ိန္ Leisure ကို လိုအပ္ပါသည္။ Leisure  အဓိပ္ပါယ္မွာ Time to think ျဖစ္ပါသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္္အတြင္း အိႏၵိယနွင့္ ျမန္မာစစ္ေျမျပင္တြင္ ဂ်ပန္တို ့အား နွိမ္နင္းတုိက္ခိုက္ခဲ့သည့္ ျဗိတိသွ်စစ္သူၾကီး ဖီးလ္မာရွယ္ဆာ၀ီယံဆလင္း က ၄င္း၏  ေက်ာ္ၾကားေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည့္ Defeat Into Victory တြင္ wisdom come from leisureအသိပညာသည္ ေအးေဆးသက္ေတာင့္သက္သာစြာျဖင့္ စဥ္းစားေတြးေခၚျခင္းမွ ျဖစ္ထြန္းလာသည္ဟူ၍ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ၄င္းအေနျဖင့္ နံနက္တြင္ အိပ္ရာထသည္နွင့္ စစ္ဆင္ေရးခန္းသို ့ သြားေရာက္၍ ၾကည့္ရူသည္။
နံနက္စာစားရင္းျဖင့္ ဦးစီးအရာရွိၾကီးမ်ားနွင့္ လုပ္ငန္း ေဆြးေႏြးသည္။ ထို ့ေနာက္ ေန ့လယ္မတိုင္မီ ရံုးလုပ္ငန္းလုပ္သည္။ စစ္ကာလအတြင္း၌ပင္ ေန ့လယ္တြင္ ရံုး၌ အနည္းငယ္အိပ္ပါသည္။ ေန ့လည္တြင္ ေန ့စဥ္တုိင္း ၀တၳဳစာအုပ္ တစ္အုပ္အားအျမဲဖတ္ရူျပီး ညေနတြင္ အရာရွိတစ္ဦးနွင့္ အျမဲတမ္း လမ္းေလ်ွာက္ ပါသည္။ ညတြင္လည္း အေသးအဖြဲ ့ ကိစၥမ်ားနွင့္ ပတ္သတ္၍ အိပ္ေရးပ်က္မခံပါ။ အိပ္ခါနီးတြင္ စစ္ဆင္ေရး ခန္းမသို ့တစ္ၾကိမ္ၾကည့္ရူခဲ့ပါသည္။ ယေန ့ကြပ္ကဲအုပ္ခ်ဳပ္မူဆိုင္ရာ အဆင့္ျမင့္ရံုးၾကီးမ်ားတြင္ ျဖစ္ေပၚေနသည္မွာ ေန ့မအိပ္၊ ညမအိပ္နွင့္ Paper Works မ်ားေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို ့ ေန ့မအိပ္၊ ညမအိပ္ လုပ္ေနေသာ္လည္း ကုန္ထုတ္လုပ္မူနွင့္ ၀န္ေဆာင္မူတြင္ သိသာေသာ Result ေကာင္းက်ိဳးရလဒ္နွင့္ တုိက္ရိုက္ဆက္ႏြယ္မူကို မေတြ ့ရပါ။ အမွန္ေတာ့ အစီရင္ခံစာ တင္ျပျခင္း၊ လက္ေအာက္သို ့ခ်ျပျခင္း၊ ေမးျမန္းစံုစမ္းျခင္း၊ အဆင့္ဆင့္တာ၀န္ခံေစျခင္၊ အေပၚမွသာ ဆံုးျဖတ္ျခင္းစသည္ တို ့ျဖင့္ Control ေခၚ ၾကီးၾကပ္မူ မ်ားေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူငယ္စဥ္က ၾကီးၾကပ္မူနွင့္ ကြပ္ကဲမူ Control and Command ဟူေသာ ဘာသာျပန္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို စစ္ပညာ ဂ်ာနယ္တြင္ ဖတ္ဖူးပါသည္။ ကြပ္ကဲမူ Command  ေကာင္းလ်င္ ၾကီးၾကပ္မူ Control ေလ်ာ့နည္းသြားရသည္။ ၾကီးၾကပ္မူမ်ား  Control မ်ားလာလ်ွင္ ကြပ္ကဲမူ Commands ၌ ခ်ိဳ ့ယြင္းေနေၾကာင္း မွန္ကုန္ခ်က္ တစ္ရပ္ကို ၄င္းေဆာင္းပါးတြင္ ေဖၚထုတ္သြားပါသည္။ ကြပ္ကဲမူ ေကာင္းလာလ်ွင္ အဆင္းတိုင္း၌ ၾကီးၾကပ္မူ အနည္းဆံုးျဖင့္ လုပ္ေဆာင္သြားနုိင္ပါသည္။ သို ့ပါ၍ ယေန ့ရံုးၾကီးမ်ား၌ ေန ့မအား၊ ညမနားလုပ္ေနရသည္မွာ လုပ္ငန္းပမာဏ Workload  ကပင္မ်ားေနသလား    ( သို ့မဟုတ္) ၾကီးၾကပ္မူ မ်ားေၾကာင့္လား ဆိုသည္ကို ဆန္းစစ္ရန္လိုအပ္ပါသည္။ ထိုစစ္ပညာ ဂ်ာနယ္ပါ ေဆာင္းပါး၏  မူရင္း ေရးသားသူ ပညာရွင္ ပုဂၢိဳလ္နွင့္ တပ္မေတာ္တြင္ ေစတနာေရွ့ထား၍ ဘာသာျပန္ေရးသားခဲ့သူ ထိုစဥ္က ဗိုလ္ၾကီး သန္းေအး D.S.A (17) တို ့ နွစ္ဦးအား ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဂါရ၀ျပဳပါသည္)
         ျပည္မူမ်ားအေပၚ ကန္ ့သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မူနွင့္ ဖိနွိပ္မူျဖစ္ေစေသာ ဥပေဒမ်ားအား ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊
         အလြန္အေရးၾကီးေသာ ကိစၥရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာေပးရပါက အမ်ားပိုင္ ပစၥည္းမ်ားအား ကာကြယ္ေစာင့္ေလ်ွာက္ေသာ ဥပေဒပုဒ္မ အရပ္ေခၚအားျဖင့္ အပက(၃) ဥပေဒျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာတစ္ခုေပးလိုပါသည္။ နုိင္ငံေတာ္နွင့္ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္မ်ား အိမ္ရာစီမံကိန္းတစ္ခုအား ပူးတြဲဖက္စပ္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ရာတြင္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းရွင္က နစ္နာမူရွိေၾကာင္း စံုစမ္းစစ္ေဆးခံုရံုးမွ ေတြ ့ရွိခ်က္အရ အစိုးရမွရရွိသည့္ အပိုင္းကို ေလ်ွာ့ခ်၍ ထိုေလ်ွာ့ခ်လိုက္ေသာ အပိုင္းကို ပုဂၢလိကသို ့ အာဏာပိုင္အၾကီးအကဲတစ္ဦးမွ လႊဲေျပာင္းေပးရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္ဆိုပါစို ့။ ထိုပုဂၢိဳလ္ၾကီးအာဏာ တည္ျမဲေနခ်ိန္တြင္ မည္သို ့မ်ွ ျပႆနာမရွိေသာ္လည္း ထိုပုဂၢိဳလ္အား ကိစၥရပ္တစ္ခုျဖင့္ ဖမ္းဆီးအေရးယူသည့္ အခါ ၄င္းအိမ္ရာစီမံကိန္းတြင္ အစိုးရမွ ေလ်ွာ့ခ်ေပးသည့္ကိစၥကို အပက(၃) ဥပေဒ ျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္စြဲခ်က္တင္၍ ျပစ္ဒဏ္တစ္ရပ္အေနျဖင့္ ခ်မွတ္နုိင္ပါသည္။ သို ့ပါ၍  ျပည္သူအေပၚ သေဘာေကာင္းေသာ အစိုးရ အၾကီးအကဲမ်ားအေနျဖင့္ ၄င္းတို ့၏   လိုက္ေလ်ာေပ်ာ့ေပ်ာင္းေသာ ျပည္သူ ့ဗဟိုျပဳ (သို ့မဟုတ္)  ပုဂၢလိက ရပိုင္ခြင့္အား အေလးထားဆံုးျဖတ္နိုင္ရန္အတြက္ ထိုဥပေဒမွာ အခက္အခဲအဟန္ ့အတား Obstacles တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ က်ြန္ေတာ္တို ့မွာ ကံေကာင္းစြာျဖင့္ ကိုလိုနီေခာတ္၏အေမြ ကမၻာတြင္ ျပည့္ျပည့္စံုစံုနွင့္ အေကာင္းဆံုးစနစ္ျဖစ္ေသာ ျဗိတိသွ် တရားဥပေဒအား အေမြရရွိခဲ့ျပီးျဖစ္သည္။ ၁၉၆၃ ခုနွစ္ ေတာင္လွန္ေရး ေကာင္စီလက္ထက္ စတင္ျပဌာန္းသည့္ တရားဥပေဒမွာ အေထြေထြပုဒ္မ ျဖစ္ျပီး အမ်ားျပည္သူပိုင္ ပစၥည္းေငြတန္ဖိုးတစ္ခုခု ေလ်ာ့နည္းသြားပါက အစိုးရ၏   ခြင့္ျပဳခ်က္အရ တရားစြဲဆိုနုိင္ပါသည္။ အစိုးရ၏   အာဏာအား အကန္ ့အသတ္မရွိ ခြင့္ျပဳေပးေသာ တနည္းအားျဖင့္ အာဏာကို အကန္ ့အသတ္မရွိ သံုးစြဲနုိင္ေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။
         ထိုအတူ ျမန္မာနုိင္ငံရွိ HIV,AIDS တိုက္ဖ်က္ေရးအဖြဲ ့မ်ားနွင့္ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးရာတြင္ ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ ျပည့္တန္ဆာ နွိပ္ကြတ္ေရး ဥပေဒအရ အစြတ္စြဲခံရသူ မိန္းခေလးတစ္ဦးတြင္ အကာကြယ္ပစၥည္း Condomတစ္ခုေတြ ့ရွိပါက သက္ေသခံ ပစၥည္းအျဖစ္တင္သြင္းကာ ျပည့္တန္ဆာ ဥပေဒအျဖစ္ အေရးယူခံရနုိင္သည္ ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိကဲ့သို ့ေသာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမွာ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးအတြက္ အဟန္ ့အတားျဖစ္သျဖင့္ ဥပေဒသာမက လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား နည္းဥပေဒမ်ား ျပင္ဆင္သင့္ပါသည္။
         ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ျငိစြန္းေနေသာ ဥပေဒမ်ား၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။ ပါရာစီတေမာ့ကဲ့သို ့ေသာ ေဆးမ်ားမွာ ဆရာ၀န္အညႊန္းမလုိေသာ အိမ္သံုးစားပြဲတင္ေဆးမ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ ပုဂၢလိက က႑မွ ထုတ္လုပ္ဖူးသည္။ က်န္းမာေရး၀န္ၾကီးဌာနမွ စစ္ေဆး၍ ခြင့္ျပဳခ်က္ေပးသည္။ သို ့ေသာ္ စက္မူ(၁) ၏   လုပ္ငန္းလိုင္စင္အရ ထုတ္ခြင့္မရၾက။ အျပင္တြင္ တရုတ္၊ ဗီယက္နမ္မွ ပါရာစီတေမာ့မ်ား၀င္ေနသည္။ မိမိနိုင္ငံသား အလုပ္အကိုင္ ဆံုးရံူးရသည္။ ဤေစ်းကြက္မွာ မေသးလွပါ။ တိုင္းျပည္ရွိ ဓါတုေဗဒဘြဲ ့ရ အလုပ္လက္မဲ့မ်ားအတြက္ မ်ားစြာ အဆင္ေျပနုိင္သည္။ သို ့ေသာ္ စက္မူ(၁) နွင့္ က်န္းမာေရး ဘယ္သူမွန္သည္မသိ။ ေဆး၀ါးလုပ္ငန္းမ်ားကေတာ့ ရပ္ထားရသည္။ ထိုကဲ့သို ့ ျငိစြန္းေနေသာ ဥပေဒမ်ားကိုလဲ
ရွာေဖြ ေဖၚထုတ္ ျပဳျပင္ အေျဖရွာသြားရပါမည္။
         အစိုးရယႏၱရားအား အလြန္ၾကီးေသာ ယႏၱရားမွ ေသးငယ္၍ စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္၀ေသာ ယႏၱရားအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းေရး
        အစိုးရ၏   လိုလားခ်က္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖၚရမည္မွာ ၀န္ထမ္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းအေနျဖင့္ လစာ ၀င္ေငြနည္းပါးပါက အစိုးရ၏  ထုတ္ျပန္ေသာ အမိန္ ့မ်ားထဲတြင္ ကန္ ့သတ္ခ်က္၊ တားျမစ္ခ်က္ပါ၀င္လ်ွင္ ၄င္းအမိန္ ့ကို လက္နက္သဖြယ္ သံုးကာ ၀မ္းစာေရးအတြက္ ထိုမွတဆင့္ ေလာဘတက္ကာ စီးပြားေရးအတြက္က်ဴးလြန္ပါေတာ့သည္။ က်ြန္ေတာ့္အေနျဖင့္ ၄င္းအခ်က္ကို နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သုေတသနျပဳလာခဲ့သူ ျဖစ္ပါသည္။ နိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ နယ္စပ္ေဒသမွ ေမွာင္ခိုကုန္မ်ားကို
တားစီးေရးအတြက္ ယခင္လမ္းစဥ္ပါတီ အစိုးရ လက္ထက္ အမိန္ ့ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။ ၄င္းကုန္ပစၥည္းမ်ားမွာ ေစ်းကြက္၏  ေတာင္းဆိုမူ ့ရွိသျဖင့္ တားစီး၍မရပဲ နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ပင္ စားသံုးသူမ်ားထံသို ့ ထိုတာ၀န္ရွိသူမ်ားကိုပင္ ျဖတ္၍ေရာက္လာခဲ့ပါသည္။ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား မေအာင္ျမင္ခဲ့ပါ။ သို ့ပါ၍ အစိုးရ၏   အမိန္ ့အာဏာနွင့္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖၚရမည့္ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့အစည္းမွာ အေရးၾကီးလွပါသည္။ ထို ့အျပင္ ၀န္ထမ္းထု ေဖါင္းပြေနျခင္းမွာလည္ မျဖစ္သင့္ပါ။ က်ြန္ေတာ္တို ့ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ၁၉၇၀ ပါတ္၀န္းက်င္အထိ ေက်းရြာ အုပ္စုတစ္စုတုိင္း မူလတန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရွိသည္ မဟုတ္ပါ။ ယခုေတာ့ ေက်းရြာအုပ္စုထဲရွိ ေက်းရြာတုိင္းမွာပင္ မူလတန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရွိလာပါသည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ ေက်းရြာမ်ားအတြက္ ေကာင္းပါသည္။ သို ့ေသာ္ ျမိဳ ့မ်ားတြင္ တက္နုိင္သူမ်ားရွိပါက တက္နုိင္သလို တက္ေရာက္ရန္ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားလည္း မ်ားမ်ားရွိရန္လိုပါသည္။ တပ္မေတာ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္မွ မႏၱေလးျမိဳ ့ရွိ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္မွာ ‘န၀တ အစိုးရကဲ့သို ့ ကမၻာေပၚ
တြင္ မည္သည့္အစိုးကမ်ွ ပညာေရးတြင္ တာ၀န္ယူျခင္းမ်ိဳးမရွိ ‘ ဟု ဂုဏ္ယူစြာ ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ ပုဂၢလိက၏   က႑ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားျခင္း မျပဳပါ။ ယခုရက္ပိုင္းအတြင္းမွာပင္ ထိုင္းအစိုးရမွ ေက်ာင္းသားမ်ားအားLaptop, Computer မ်ား အခမဲ့ တပ္ဆင္ေပးေရးကို တစ္နိုင္ငံလံုး အတုိင္းအတာျဖင့္ စတင္လုပ္ေဆာင္လ်ွက္ ရွိပါသည္။ မူလတန္းမွ စတင္ေဆာင္ရြက္ပါမည္။ စတင္တပ္ဆင္သင့္သည့္ အတန္းကို သတ္မွတ္ရန္ ေဆြးေႏြးေနပါသည္။ ထုိင္းနိုင္ငံတြင္ ပုဂၢလိကေက်ာင္း အမ်ိဳးစံုရွိပါသည္။ စာေရးသူဆိုလိုသည္မွာ ပညာေရးကို ပုဂၢလိကမွ တာ၀န္ယူရန္ဆိုသည့္ အပိုင္း၌ အစိုးရမွ လံုး၀ဖယ္ရန္ဟု မဆိုလိုပါ။ လက္ရွိ ဘတ္ဂ်က္သံုးစြဲမူ ့ကိုလည္း  ေလ်ာ့ရန္မသင့္ပါ။ အိမ္ေစာင့္အစိုးရလက္ထက္ ေဖၚထုတ္ေသာ ရန္ကုန္ဆင္ေျခဖံုး ျမိဳ့သစ္မ်ားမပါ ျမိဳ ့တြင္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ မွတ္မွတ္ရရ မွာ လသာ အထက(၁) ျဗိတိသ်ွ အစိုးရ၏   ရန္ကုန္ျမိဳ ့တြင္ ပထမဆံုးေသာ အစိုးရအထက္တန္းေက်ာင္း ျဖစ္ပါသည္။ က်န္ေသာေက်ာင္းမ်ားမွာ သာသနာျပဳေက်ာင္းမ်ားနွင့္ ျမိဳ ့မ အမ်ိဳးသား အထက္တန္းေက်ာင္း( ဒဂံု (၂)) တို ့ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာနုိင္ငံတြင္
မစ္ရွင္သာသနာျပဳမ်ားသည္ ခရစ္ယာန္ သာသနျပန္ ့ပြားရန္ ရည္ရြယ္၍ သာသနာျပဳေက်ာင္းမ်ားကို နုိင္ငံအ၀ွမ္း ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။ သို ့ေသာ္ အခ်ိဳ ့သာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားအျဖစ္ ကူးေျပာင္းခဲ့ၾကပါသည္။ ယခင္ကိုးကြယ္ခဲ့သည့္ ဗုဒၼဘာသာကိုပင္ ဆက္လက္ယံုၾကည္ခဲ့ပါသည္။ ထုိကိစၥနွင့္ပါတ္သက္၍ ရန္ကုန္ရွိသာသနာျပဳေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းမွ ျဗိတိသ်ွ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး တစ္ဦး၏  သားျဖစ္သူ ပညာရွင္တစ္ဦးနွင့္ ရန္ကုန္ျမိဳ ့တြင္ ဆံုေတြ ့ခဲ့ပါသည္။ ၄င္းမွာ ပါရဂူဘြဲ ့စာတမ္းတစ္ခုကို ျပဳစုေနျပီး က်မ္း၏   အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ မစ္ရွင္ေက်ာင္းမ်ားစြာ တည္ေထာင္ျပီး ျမန္မာအမ်ားစုအား ပညာတက္မ်ား ျဖစ္သြားေစခဲ့ေသာ္လည္း ထင္သေလာက္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား မျဖစ္ခဲ့ျခင္း၏   အေၾကာင္းကို စာတမ္းျပဳစုရန္ျဖစ္ပါသည္။ က်ြန္ေတာ္မွ ရန္ကုန္ျမိဳ ့ေရႊတိဂံု ဘုရားတြင္ စိန္ေပါလ္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏   တံျမတ္စည္းလွည္းအသင္းပင္ရွိေၾကာင္း အံ့ျသဖြယ္ရာ ေတြ ့ျမင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ယဥ္ေက်းမူအေျခအခံ ျမင့္မားပါက ယဥ္ေက်းမူအသစ္ ဘာသာအသစ္တစ္ခုအေနျဖင့္ ထိုးေဖါက္ရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ လြပ္လပ္ေရးရသည္အထိ ပုဂၢလိက စာသင္ေၾကာင္း ဥပေဒမရွိခဲ့ပါ။ (၁၉၅၇)ခုနွစ္ခန္ ့ဟု ခန္ ့မွန္းပါသည္။ ဥပေဒ ေပၚလာပါသည္။ ယခု တပ္မေတာ္အစိုးရမွ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသို ့ တာ၀န္လႊဲခါနီးတြင္း ပုဂၢလိက စာသင္ေၾကာင္း ဥပေဒေရးစြဲခဲ့ျပီး ၂၀၁၁ ခုနွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂ရက္ေန ့တြင္ ဥပေဒျဖစ္လာပါသည္။ ထိုဥပေဒ၏  ပုဒ္မ(၁၆) နွင့္ ပုဒ္မ (၃၀) ပါ အခ်က္ (၂)ခ်က္ကို ေဖၚျပလိုပါသည္။
         “၁၆ မည္သည့္ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္းမဆို ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားလိုက္နာရမည္-
         (က) ------------------------------------------------
         (ဓ) ဘာသာေရးဆိုင္ရာ သင္ခန္းစားမ်ားကို သင္ၾကားပို ့ခ်ခြင့္ မျပဳျခင္း” ။
         “(၃၀) မည္သူမ်ွ သင္ၾကားရမည့္ ဘာသာရပ္နွင့္ သက္ဆုိင္ျခင္းမရွိသည့္ နုိင္ငံေရး (သို ့မဟုတ္) ဘာသာေရးဆုိင္ရာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေဟာေျပာျခင္း (သို ့မဟုတ္) ပို ့ခ်ျခင္း မျပဳရ”
         ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမူနွင့္ ဘာသာေရးမွာ ခြဲျခား၍မရပါ။ အေရးၾကီးသည္မွာ ဘာသာေရးနွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို မေရာေထြးေစရန္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမူနွင့္ ဗုဒၼဘာသာမွာ ခြဲျခား၍မရေကာင္းေသာ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။ ( အျခားဘာသာကိုးကြယ္သူမ်ားအတြက္ မရည္ရြယ္ပါ) ငါးပါးသီလ၊ မဂၤလသုတ္နွင့္ ေလာကနီတိသည္ ေလာကီလူ ့အဖြဲ ့အစည္း၏ အေျခခံျဖစ္ပါသည္။ မေဟာ္သဓာ ဇာတ္ေတာ္သည္ ပညာ၏ ၾကီးျမင့္ျခင္းကို လည္းေကာင္း၊ ဘူရိဒတ္ ဇာတ္ေတာ္သည္ သည္းခံျခင္းကို လည္းေကာင္း၊ ေ၀သႏၱရာ ဇာတ္ေတာ္သည္ လူမူအက်ိဳးျပဳ၀ါဒ၊ သု၀ဏၰသာမသည္ သား၊ သမီးတို ့၏ က်င့္၀တ္ အစရွိသျဖင့္ ထင္ရွားလွရာ သု၀ဏၰသာမ ဇာတ္ေတာ္ကို မသင္ၾကားရပါက အေနာက္တုိင္းကဲ့သို ့ သက္ၾကီးရြယ္အို လူမူဖူလံုေရး စနစ္ကို ေကာင္းေကာင္းတည္ေဆာက္ထားမွသာ က်ြန္ေတာ္တုိ ့၏ အနာဂါတ္အတြက္ စိတ္ခ်ရပါေတာ့မည္။ ဤလူမူ တန္ဖိုးမ်ားသည္ ျမန္မာတို ့၏ ယဥ္ေက်းမူ အေျခခံမ်ား ျဖစ္ၾကေလရာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ား အေနျဖင့္ စာသင္ေက်ာင္းထူေထာင္ပါက ထုိဥပေဒနွင့္  ျငိစြန္းရေပေတာ့မည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနွင့္ နုိင္ငံေရးကို မေရာယွက္လိုပါက ဥပေဒတြင္ ယခုထက္ပို၍ ရွင္းလင္းစြာ ေရးသားသင့္ပါသည္။ ယဥ္ေက်းမူ၏ အေျခခံ  ဗုဒၼဘာသာနွင့္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းပညာေရးကို မထိခိုက္ေစလိုပါ။ တကယ္ေတာ့ ကိုလိုနီမျဖစ္မီ မင္းတုန္းမင္းအထိ ကင္း၀န္မင္းၾကီးအပါအ၀င္ အားလံုး ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသားမ်ားပင္။ လြတ္လပ္ေရးဖခင္ၾကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အပါအ၀င္ နုိင္ငံ့သူရဲေကာင္း အမ်ားစုမွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း အေျခခံပညာေရးရွိခဲ့ပါသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ တရား၀င္ေက်ာင္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ျခင္းျဖင့္ ဆရာျပႆနာ၊ ေက်ာင္းအေဆာက္အဦး ျပႆနာ ေလ်ာ့နည္းက တုိင္းျပည္၏ လူမူေရးနွင့္ ယဥ္ေက်းမူကိုပါ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္နိင္သည့္ အခြင့္အေရး ရရွိပါမည္။ သို ့ပါ၍ ‘ဘာသာေရးဆုိင္ရာ သင္ခန္းစာမ်ားကို သင္ၾကားပို ့ခ်ခြင့္မျပဳအစား ေမတၱာတရားအေျခခံေသာ ဘာသာေရး၊ ကိုယ္က်င့္တရား၊ အဆံုးအမတို ့အား သင္ၾကားရမည္’ ဟူေသာ အစရွိသည့္ ျခြင္းခ်က္ျဖင့္ ခြင့္ျပဳသင့္ပါသည္။ ဥပေဒျပဳအမတ္ (ျပည္သူ ့ကိုယ္စာလွယ္) မ်ားအေနျဖင့္ ၄င္းဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကို ေဆြးေႏြးသင့္သည္ဟု ယူဆပါသည္။ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားအတြက္ ဥပေဒတြင္ အကန္ ့အသတ္မ်ားကို ဖယ္ရွားပါက (သို ့မဟုတ္) လြပ္လပ္ေရးေခတ္ဦးအထိ ပံုစံအတုိင္း ဥပေဒမရွိဘဲ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားျဖင့္ ေက်ာင္းမ်ားဖြင့္ခြင့္ ျပဳပါက အစိုးရ၏ မနုိင္၀န္တြင္ ေလ်ာ့က်သြားနုိင္ပါသည္။ ရရွိလာမည့္ အက်ိဳးေက်းဇူး မ်ားမွာ (၁) အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာကို ေျဖရွင္း နိုင္ျခင္း (၂) ေက်ာင္းဆရာ (အျငိမ္းစား) ထူးခ်ြန္မ်ားတြင္ ၄င္းတို ့၏ အရည္အေသြးတိုးျမင့္ရန္ ၾကိုးစားလာၾကမည္ျဖစ္ျခင္း၊ (၄) ဆရာနွင့္ ေက်ာင္းသား အခ်ိဳးေကာင္းလာမည္ျဖစ္ျခင္း၊ (၅) ေယာက်္ားေလး ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ စာရိတၱစံနမူနာျပ ေယာက်္ား ေက်ာင္းဆရာမ်ား ျပန္လည္ေပၚေပါက္နုိင္ျခင္း၊ (၆) ဆရာနွင့္ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳးေကာင္း၍ က်ဴရွင္ေပ်ာက္သြား နိုင္ျခင္း။ (၇) က်ဴရွင္ေပ်ာက္ကြယ္ပါက ကာယညဏ ဘက္စံုဖြံ ့ျဖိဳုးနုိင္ျခင္း စသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကို ခံစားရပါမည္။
         ပုဂၢလိကအပိုင္း ေအာင္ျမင္လာသည္နွင့္ အမွ် အစိုးရ၏ ၀န္ထုတ္၀န္ပိုးက်ဆင္းကာ ဘတ္က်က္လိုေငြ ပေပ်ာက္ျပီး စီးပြားေရးအေျခခံ ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာနုိင္ပါသည္။ ‘ ပုဂၢလိက ပညာေရးကို ဖြင့္ကားဖြင့္၏ ကန္ ့သတ္ခ်က္ေတြ အမ်ားၾကီးနွင့္ ‘ ဆိုတာမ်ိဳးကိုေတာ့ မျဖစ္ေစခ်င္ပါ။ အစိုးရအေနျဖင့္ သင္ခန္းစာျပဌာန္းျခင္း ကိစၥနွင့္ မူလတန္းနွင့္ အလယ္တန္းျပီးဆံုးခ်ိန္တြင္ ဘုတ္အဖြဲ ့ျဖင့္ စံသတ္မွတ္၍ စာေမးပြဲစစ္ေဆးျခင္း တုိ ့မွာ က်ြန္ေတာ္တို ့ငယ္စဥ္က က်င့္သံုးခဲ့ပါသည္။ ရန္ကုန္ျမိဳ ့တြင္ စင္ကာပူ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းျဖင့္ သင္သည္ဟူေသာ နိုင္ငံျခားေက်ာင္းခြဲမ်ား၏ ေၾကာ္ျငာမ်ားကို မရူတ္ခ်လိုေသာ္လည္း ျမန္မာစာေပနွင့္ ျမန္မာ့သမိုင္းကို မသင္ၾကားလ်ွင့္ျဖင့္ ထိုေက်ာင္းထြက္ကေလးမ်ားသည္ အနာဂတ္ျမန္မာနိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အရည္အေသြးရွိမည္မဟုတ္ဟု ယူဆပါသည္။ (မွတ္ခ်က္။ ထိုကေလးမ်ားမွာ နုိင္ငံစီးပြားေရး၏ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းမ်ားေတာ့ ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ ) ထိုနိုင္ငံတကာေက်ာင္းမ်ားကို ဤဥပေဒအတြင္း သြင္းမလား (သို ့မဟုတ္) အသိအမွတ္ျပဳမလား။ အသိအမွတ္မျပဳလွ်င္ ထိုဆရာမ်ားကို အေရးယူမလား စသည္တို ့ကို စာေရးသူလည္း ရွင္းလင္းစြာ မသိေသးပါ။
         တိုင္းျပည္၏ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမူနွင့္ ပတ္သက္၍ အထက္တန္းပညာသင္ၾကားေရးမွာလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္ပါသည္။ စီမံခန္ ့ခြဲသူမ်ားကို သိေစလိုသည္မွာ ျဗိတိသ်ွ စြယ္စံုက်မ္းတြင္ တရုတ္ျပည္၏ ပညာေရးက႑၌ ေရးသားထားသည္မွာ ‘ ံHigher education is not for all ‘ အထက္တန္း ပညာေရးသည္ လူတိုင္းအတြက္ မဟုတ္ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ အေျခခံပညာေရးက႑၌ ျမန္မာအပါအ၀င္ တစ္ကမၻလံုးအေနျဖင့္ Basic education is for all ‘ အားလံုးအတြက္ အေျခခံပညာေရး’ ဆိုသည္မွာ လံုး၀မွန္ကန္ပါသည္။ အထက္တန္းပညာေရး အတြက္ တိုင္းျပည္တြင္ မူ၀ါဒ အတိအက်ရွိ / မရွိ ကို က်ြန္ေတာ္မသိပါ။ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ပညာေရးကို ဦးတည္သည္ဟု  ၾကားဖူးေသာ္လည္း လက္ေတြ ့တြင္ ‘ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ျခင္းမျပဳနုိင္ေၾကာင္း’ ေတြ ့ရပါသည္။ တကၠသိုလ္ပညာေရး အဆင့္ နိမ့္က်သြားမူကိုေတာ့ အထူးပင္ မေျပာၾကားလိုပါ။  အားလံုးသိျပီးျဖစ္ပါသည္။ စိုက္ပ်ိဳးေရးနိုင္ငံ/ ေမြးျမဴေရးနိုင္ငံဆိုေသာ္လည္း စိုက္ပ်ိဳးေရးနွင့္ ေမြးျမဴေရးတြင္ တကၠသိုလ္ တစ္ခုစီသာရွိေၾကာင္း ေတြ ့ရွိရပါသည္။ စာေရးသူ၏ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတုိင္း ျဖစ္ပါသည္။
         ၁။ ၀ိဇၨာ/သိပၸံ ဘာသာရပ္သင္ တကၠသိုလ္ မ်ားသည္ အသံုးခ်သိပၸံေခၚ နည္းပညာကို သင္ၾကားျခင္း မဟုတ္ပါ။ လူမူေရး သိပၸံနွင့္ သဘာ၀ သိပၸံပညာ၏ မွန္ကန္ခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ျဖစ္သည္။
         (၂) လူသားမ်ားအေနျဖင့္ ဘ၀တြင္ ရွင္သန္ေရးအတြက္ လူမူေရး သိပၸံနွင့္ သဘာ၀ သိပၸံ၊ သခ်ၤာ၊ စီးပြားေရးတို ့ကို အေျခခံပညာအဆင့္အထိ တက္ရန္လိုအပ္သည္။ သို ့ျဖစ္ပါ၍ အေျခခံပညာသင္ၾကားေရး က႑အတြက္ ၀ိဇၨ / သိပၸံတကၠသိုလ္မ်ားမွ အေျခခံပညာ ဆရာ/ဆရာမမ်ား ေမြးထုတ္ေပးရန္ တာ၀န္ရွိသည္။

ေရွ့တစ္ပတ္ဆက္ဖတ္ေပးပါရန္

                                                                                                                             ကို (မႏၱေလးတကၠသိုလ္)

No comments:

Post a Comment